dinsdag 5 augustus 2008

Nieuwsbrief 16 Folie à Deux op reis

Woensdag 30 juli 2008
Na de korte nachtrust van gisteren slapen we lekker bij en we zijn weer helemaal uitgerust. We hebben dan ook genoeg energie en besluiten het eiland over te fietsen. Nog voor we het haventerrein af zijn spat de fietsketting van Siets kapot. Een verbindingsschakeltje verhelpt het probleem. De fietsenmaker verbaast zich dat wij als hollanders niet weten hoe dit werkt, maar legt het geduldig uit.

Het eiland is een typisch Waddeneiland, erg toeristisch en de natuur wat schraal. Ik krijg er altijd het idee dat het qua natuur niet zoveel voorstelt. Daarom moet voor elk zoutminnend vetplantje dat het lef heeft er te groeien een speciaal informatiebord neergezet worden. Het komt wat geforceerd over. Na drie uur fietsen zijn we weer terug in het dorp en gaan we nog even shoppen. Ik laat me overtuigen en ben nu ook de blijde bezitter van crocs! Na afloop smaken de halve liters witbier in de haven meer dan voortreffelijk.

Donderdag 31 juli 2008
Vanaf vrijdag is er zuidwestenwind voorspeld, maar voor vandaag is de verwachting nog een oostenwind kracht 3-4. Een ideale wind en de laatste mogelijkheid snel naar het westen te gaan. Onze bestemming is dan ook Texel.´s Ochtends luisteren we naar het weerbericht en dat geeft voor de nacht onweersbuien. Vooral om ´s nachts overvallen te worden door onweer, zonder te kunnen zien aan welke kant je er het snelste uit kunt, lokt ons niet. We duiken opnieuw in de kaarten en zien dat we met een vertrek van ca 09.30 uur precies het tij goed hebben om op de kentering langs Schiermonnikoog te spoelen. Voorbij de ton Osterems nemen we afscheid van Duitsland en strijken de gastenvlag. Nu zijn we echt niet meer in het buitenland (snif). Om 18.50 uur staan de lichten van de Robbengatsluis al op dubbel rood en maken we vast in de vissershaven aan de buitenkant. Daar hebben we leuk contact met de Fyra uit Makkum. Soms tref je mensen met wie je heel makkelijk praat en met wie je nooit om een onderwerp verlegen zit.

Vrijdag 1 augustus 2008
´s Morgens vaart Bart ons door de regen via het Lauwersmeer naar Dokkum. Soms is het kanaal nét diep genoeg en met behulp van hete tomatensoep en pannenkoeken met jam en stroop bereiken we Leeuwarden. Aangezien de brugwachters dan pauze hebben, gaan wij van boord om de stad in te lopen en te winkelen. Leuke stad! ´s Avonds motoren we door naar Franeker en is het helemaal opgeklaard.

Zaterdag 2 augustus 2008
Eerst maar uitslapen, en dan Franeker in. Dat is natuurlijk beroemd om zijn planetarium van Eise Eisinga. Al meer dan 200 jaar oud en het werkt nog steeds. Het stadje is leuk om doorheen te lopen met veel oude huizen, en een kaatsveld waar een wedstrijd gespeeld wordt. Het lijkt ons een mengeling tussen cricket en honkbal, maar echt snappen doen we het niet.

Zondag 3 augustus 2008
Wie de nieuwsbrieven trouw gelezen heeft weet dat Paul is meegeweest op onze shakedown cruise. Hij vaart op dit moment in Zeeland rond en het lijkt ons leuk hem en Liesbeth en kinders daar op te zoeken deze week. Wil dat lukken dan moeten we vanavond in Den Helder zijn om met de verwachte westenwind van maandag en dinsdag nog snel naar Zeeland te zeilen.

Vannacht zijn we geteisterd door hoge temperaturen en muggen. Ik kan de slaap niet goed vatten en wordt ook nog eens een paar keer gestoken. Als de wekker gaat is dat bijna een genoegen; dat slapen gaat niets meer worden vandaag. We gaan naar Den Helder en dan is het wel lekker om het tij op de Waddenzee mee te hebben. Bovendien hebben we de rijzing nodig om over de Boontjes te komen. We gooien om negen uur de trossen los om de laatste tien kilometer naar Harlingen te motoren.

In de buitenwijken van Harlingen ligt de Koningsbrug en die staat op dubbel rood. Dat betekent dat ie niet draait; wel vreemd want de Wateralmanak vermeldt dat ie op dit tijdstip gewoon bediend wordt. Maar de brug heeft een technisch mankement en gaat volgens de brugwachter in de loop van de ochtend gerepareerd worden. Voor ons zit er niets anders op dan aan een steigertje af te meren en te wachten. Een half uurtje later komt er een kleine zeilboot naast ons afgemeerd met twee jongemannen, David en Titus.

David en Titus hebben wat problemen met hun marifoon. Dat geeft mij de gelegenheid om de doos met reserveonderdelen uit de bakskist te trekken. Met een oud stekkertje en wat schoonkrabben van contactjes weet ik met de eigenaar het bereik wat te verbeteren, maar eigenlijk houdt het niet over. De bedrading is gaar en geoxideerd, daar helpt geen lieve moedertje aan. Je zou de oude troep uit de mast moeten trekken en helemaal vernieuwen, maar dat is een klus voor van de winter.

Ondertussen is het half een en is de brug nog steeds niet gerepareerd. Siets gaat voorverpakte pannenkoeken bakken. Omdat we bang zijn dat ze bijna over datum zijn bakken we ze alle vijftien op. Zoveel kunnen we er zelf niet op dus voeren we de buren het restant. Het blijken koffie-verslaafden te zijn maar zonder koffie aan boord. Daarom geven we ze onze koffiefilterhouder en koffiefilters die we zelf nooit gebruiken, en een restantje koffie. We zijn in een samaritaanse bui zeg maar. Als om half twee de brug dan eindelijk draait nemen we vriendelijk afscheid.

Nadeel van de stremming is dat we tij gemist hebben om nog naar Den Helder te komen. We besluiten daarom in Harlingen te blijven. In de laatste drie kilometer naar de haven krijgen we nog twee hoosbuien over ons heen. Nou prima, dan is het officieel een verregende dag geworden. Ik voel me ook niet bezwaard dat we onze eindbestemming voor vandaag niet gehaald hebben. De windverwachting is bovendien veranderd en heeft het nu over een W-ZW wind. Daarmee wordt het wel erg ploeteren om naar Zeeland te komen. Het plan om Paul & consorten op te zoeken valt daarmee in het (regen)water. Nieuw plan: de was doen en wat klusjes aan de boot, daarna naar Vlieland?

Maandag 4 augustus 2008
Gisteren wilden we naar de Noorderhaven, maar heb ik Siets per ongeluk naar de Zuiderhaven gestuurd. Bob Ross zei het echter al: we don´t make mistakes, we have happy accidents. Als we door de stad fietsen blijkt de Noorderhaven een stuk drukker. Hebben wij een aparte drijvende vingersteiger voor ons zelf, in de andere haven liggen ze drie rijen dik gestapeld. Dat bespaart ons gedoe met buren en lange lijnen om het grote verval op te vangen. We zitten kort na nieuwe maan en dus is het springtij. Het water staat zo hoog dat de sasdeuren van de haven dichtgedaan worden met hoogwater om te voorkomen dat de stadskades overstromen. En het havengeld blijkt voor de Noorderhaven nog een stuk hoger te zijn dan voor de Zuiderhaven. Toch is er een nadeel: het toilethok ligt in de Noorderhaven en is minstens een kilometer lopen. Aandrang moet dus gepland worden!

Harlingen wordt op maandag pas om één uur ´s middags wakker, en internetten kan pas op dinsdag. Welkom in het kalme noorden! Wij gebruiken de ochtend om boodschappen te halen en wat dingetjes voor de boot. Daarna lunchen we met een broodje en Erdinger weissbier in een strandtent. Om vier uur is het echt de hoogste tijd om een stadswandeling te maken. Bij terugkomst ligt er een briefje van David in de kuip. Zijn motor is gisteren een stille dood gestorven en of wij hem een sleepje naar Kornwerderzand kunnen geven. Helaas voor hem gaan wij naar Vlieland, dus zit dat sleepje er niet in. Als ik hem bel, is het nieuws dat we horen nog dramatischer: hij sleept de boot morgen naar Franeker, waarna zijn jachtje in de verkoop gaat. Zijn budget laat het niet toe de motor te vervangen. Erg sneu!





Geen opmerkingen: