Siets heeft de tocht van vandaag voorbereid. Om optimaal gebruik te maken van het tij moeten we om 8 uur ´s ochtends de haven uit zijn. Een kwartiertje later varen we tussen de pieren de rustige zee op. De voorspelde zuidenwind komt toch uit het zuidwesten, maar klopt wel qua sterkte. Dat wordt dus de hele dag motoren. Snel installeren we Wim en Corrie en gaan op weg.
Onderweg laat ik de vlieger op en trek de camera de lucht in voor de allereerste bewegende beelden van Folie van bovenaf. Ik voel me als een NTS-pionier uit de jaren zestig! Als ik alle lijnen en draadjes van de cameraophanging uit elkaar getrokken en opgeruimd heb, blijkt dat de batterijen van de camera helemaal op zijn. Gelukkig hebben we de foto´s nog…
Om half vier ´s middags komen we dan eindelijk bij het verkeersstelsel dat we dwars over moeten steken. Daarvan wordt gezegd dat het gelijk is aan het oversteken van de A4 met een ezel. Dan wel een A4 op Paaszondag want er zijn maar weinig schepen onderweg. We komen er drie tegen waar we een beetje op moeten letten.
Twee uur later zijn we aan de overkant en kan Siets het Belgische gastenvlaggetje verwisselen voor de Red Ensign. Prompt begint het miezerig te regenen; dat houdt pas op als we al lang en breed in Dover liggen. Welcome to England!
Management summary voor Michiel: we zijn aan de overkant.
Donderdag 11 juni 2009
Links links links! Ze rijden hier links! Ik roep het bijna hardop om mezelf eraan te herinneren dat ze hier toch echt aan de verkeerde kant van de weg rijden. Zelfs als je er bewust op let gaat het nog verkeerd, bv als je weg oversteekt. Tel daarbij het Engelse geld met die grote flappen papier en die heerlijk dikke 1 pound munten, en je bent in een echt buitenland. Dat de Engelse 2 pond munt sprekend op een 2 Euro munt lijkt mag de pret niet drukken.
Wij hangen vandaag de toerist uit en gaan naar Dover Castle en de WOII gangen eronder. De gids vertelt op Engels onderkoelde wijze zijn verhaal. We ronden de middag af met een zoektocht naar een bakkerij. Helaas, de credit crunch heeft ook hier toegeslagen en de laatste echte bakker op de fles laten gaan.
´s Avonds raken we in gesprek met onze Finse buren, Eva en Claus van de MeriMyyrax. Zij komen terug van een rondje Atlantic (via Portugal en de Canarische Eilanden in november naar de Caraiben en in mei via Bermuda en de Azoren naar Engeland) en zijn blij weer in de Botnische golf te kunnen gaan zeilen. Tenminste geen verval of stroming om mee te rekenen! Ze vragen ons nog naar de staande mastroute in Nederland. We trekken alle kaarten te voorschijn en vertellen alle ins en outs over hoe door Nederland te varen. Om half een rollen we ons bed in; het was gezellig.
Management summary voor Michiel: we zijn in Dover gebleven.
Vrijdag 12 juni 2009
Eigenlijk zouden we vandaag naar Eastbourne gaan. Om het tij goed mee te hebben hadden we om half zes (05.30!) op zee moeten zijn. Dat blijkt vandaag iets te veel van het goede. We zijn op vakantie hoor! We slapen daarom eens lekker uit en besluiten de white cliffs of Dover met de fiets te gaan verkennen.
We lunchen onderweg in een tearoom. We bekijken de twee scones achterdochtig: dat kan toch niet genoeg zijn? Drie kwartier later eet ik amechtig het laatste stukje scone op en krijgt Siets een plastic zakje om haar halve scone in mee te nemen. Heftig spul die scones! Komt vast door de clotted cream die je er bij krijgt. Op de weg terug komen we langs een lokaal beroemde vuurtoren. Wij rusten er nog eens lekker uit om daarna tussen de graan- en koolzaadvelden terug naar Dover te hotseklotsen. De rest van de middag gebruiken we aan lezen, fietsje afstellen en slapen. Het is vakantie!
Dan de eerste huiskamervraag waar jullie halsreikend naar uitzien.
Op de foto zie je de vuurtoren die we bezochten. Welke vuurtoren is het en welk baanbrekend technisch experiment vond hier plaats?
Op de foto zie je de vuurtoren die we bezochten. Welke vuurtoren is het en welk baanbrekend technisch experiment vond hier plaats?
Inzendingen kunnen wederom naar folieadeuxopreis@yahoo.com gezonden worden.
Management summary voor Michiel: we zijn in Dover gebleven en los vraag 1 op.
2 opmerkingen:
Lieve luitjes
Tjonge, let je even niet op zitten ze al in Engeland. Ik zat nog in Oostende (volgens de laatste berichten). Maar goed fijn dat jullie de oversteek goed zijn doorgekomen. Volgens mij weet ik het antwoord op de eerste vraag.
De vuurtoren is de South Foreland Lighthouse. Toen Marconi naar Engeland ging om zijn "draadloze telegraaf" te demonstreren, bracht hij een radioverbinding tot stand tussen de vaste wal (South Foreland Lighthouse) en het lichtschip East Goodwin.
Veel zeil en vakantieplezier vanuit waterig Meerkerk!
Liefs Moniek
Dit is South Foreland Lighthouse.
Hiervandaan werd op kerstavond 1898 's werelds eerste schip-vaste wal--verbinding tot stand gebracht.
In 1899 werd een draadloze verbinding tot stand gebracht vanuit SFL naar Wimereux aan de overkant van het Kanaal. Deze techniek bleek bruikbaar bij hetalarmeren van de reddingboot van Ramsgate, wanneer er een schip in nood verkeerde.
Veel plezier en gr, TNT.
Een reactie posten