Nou nou hehe, dat is lang geleden. Ruim een week. We zijn nogal afgesloten geweest van de buitenwereld en 10 dagen zonder 230 V. Lees er alles over hier onder.
Maandag 22 juni 2009
Zaten we vorig jaar op deze dag een storm uit in Ystad (Zweden) met een pontoon wat over golven van een meter mee bewoog, vandaag zeilen we lui op alleen het voorzeil over de Solent. Het mag ook niet te hard gaan, want we zeilen naar de volgende rivier en die is verzand bij de ingang. De ´bar´is pas 2 uur na laagwater te passeren. Dus vissen we wat en glijden langs gesponsorde boeien met namen als ´Accounting Answers´ en ´Champagne Mumm´. Wellicht een idee om de betonning op het IJsselmeer betaalbaar te houden voor Rijkswaterstaat?
Zaten we vorig jaar op deze dag een storm uit in Ystad (Zweden) met een pontoon wat over golven van een meter mee bewoog, vandaag zeilen we lui op alleen het voorzeil over de Solent. Het mag ook niet te hard gaan, want we zeilen naar de volgende rivier en die is verzand bij de ingang. De ´bar´is pas 2 uur na laagwater te passeren. Dus vissen we wat en glijden langs gesponsorde boeien met namen als ´Accounting Answers´ en ´Champagne Mumm´. Wellicht een idee om de betonning op het IJsselmeer betaalbaar te houden voor Rijkswaterstaat?
We leggen aan midden in de rivier aan een los pontoon, vlakbij Buckler´s Hard. Niet dat ze daar geen engels bier tappen; het is een oude nederzetting waar Lord Nelson voorheen zijn schepen liet bouwen. Nu meer in gebruik als openluchtmuseum.
Huiskamervraag:
Van welke bekende engelse zeilauteur is deze boot?
Dinsdag 23 juni 2009
Beaulieu River (spreek uit Bjoelie) staat bekend als een van de mooiste rivieren van Engeland. Het is hier inderdaad erg mooi. Je vaart eerst tussen de schorren waarna het land overgaat in bos met prachtige landhuizen met parken van tuinen. Met de bijboot gaan we op safari naar de droogvallende bovenloop van de rivier om cream tea te gebruiken in het plaatsje Beaulieu. Bart wil altijd graag de bochten afsnijden en ik schrik iedere keer als ik een waterplant vast zie zitten aan de bodem. Het gaat natuurlijk allemaal goed. We zien de vissen uit het water springen, werken onze vogelkennis bij en steken de bbq aan.
Beaulieu River (spreek uit Bjoelie) staat bekend als een van de mooiste rivieren van Engeland. Het is hier inderdaad erg mooi. Je vaart eerst tussen de schorren waarna het land overgaat in bos met prachtige landhuizen met parken van tuinen. Met de bijboot gaan we op safari naar de droogvallende bovenloop van de rivier om cream tea te gebruiken in het plaatsje Beaulieu. Bart wil altijd graag de bochten afsnijden en ik schrik iedere keer als ik een waterplant vast zie zitten aan de bodem. Het gaat natuurlijk allemaal goed. We zien de vissen uit het water springen, werken onze vogelkennis bij en steken de bbq aan.
Woensdag 24 juni 2009
Luxe tijden! We kunnen pas om 08.30 uur vertrekken, weer in verband met die bar.
Omdat we vandaag naar het volgende natuurgebied zeilen, ook achter een bar, moeten we wel een beetje doorvaren. Bij de ingang van Chichester hebben we ook nog eens 3,5 knoop stroom mee. Dat schiet lekker op! Op Itchenor Reach is het weer aanleggen aan een detached pontoon met de stroom mee en de wind tegen. Pff, dat is even nadenken en werken, maar het gaat me gelukkig allemaal goed af. Het is springtij en verbazingwekkend wat er allemaal tevoorschijn komt bij LW.
Met het bijbootje gaan we aan wal en dat is hier best een eind varen. In de Ship´s Inn eten we gewoon erg goed. Bijna on-engels! Bij het afrekenen betaal ik contant. Morgen maar even ergens pinnen.
Donderdag 25 juni 2009
Pinnen is hier niet vanzelfsprekend. De dichtstbijzijnde ATM blijkt in het dorp Birdham en daar aangekomen, werkt die niet. Onze passen blijken ongeschikt om in de winkel extra geld op te nemen en ook bij het postkantoor lukt dat niet. Uiteindelijk komen we 6 mijl verder in East Wittering, een slaperig badplaatsje vol elderly people. Ze hebben zelfs verkeersborden om daarvoor te waarschuwen! Daar zijn ineens 3 ATM´s naast elkaar. Wat een overkill.
Pinnen is hier niet vanzelfsprekend. De dichtstbijzijnde ATM blijkt in het dorp Birdham en daar aangekomen, werkt die niet. Onze passen blijken ongeschikt om in de winkel extra geld op te nemen en ook bij het postkantoor lukt dat niet. Uiteindelijk komen we 6 mijl verder in East Wittering, een slaperig badplaatsje vol elderly people. Ze hebben zelfs verkeersborden om daarvoor te waarschuwen! Daar zijn ineens 3 ATM´s naast elkaar. Wat een overkill.
Vorige week in Yarmouth heb ik op verzoek mijn telefoon uitgeschakeld. Ik had er niet bij nagedacht, dat ik een nieuwe SIM-kaart heb met een nieuw wachtwoord. Dat heb ik niet bij me. Na 3 pogingen moet ik nu mijn PUKcode invoeren….. Enfin we zijn nu alleen nog per email te bereiken. Volgens Merel zijn we nu dan echt op vakantie.
Het mooie weer verlokt Bart om te gaan zwemmen. De watertemperatuur is nog even schrikken, maar het lukt hem gelukkig om op tijd te gaan zwemmen, voordat de toch wel sterke stroming hem meeneemt. Ik maak de zwemtrap vast aan het pontoon, maar dat is geen succes, dus moet hij zichzelf maar uit het water hijsen. Is al dat trainen toch nog ergens goed voor.
Vrijdag 26 juni 2009
Wederom een herentijd voor vertrek: pas om 11.00 uur hoeven de trossen los.
De lucht ziet er enorm dreigend uit; er hangen al dikke buien boven Wight en er is onweer voorspeld met fog patches later. Vooralsnog lijken wij het droog te houden. De buien waaien perfect langs ons. We motoren door Looe Channel, dan lijkt er even wind, maar die zakt toch weer in. Inmiddels worden we chagerijnig van al dat motoren en Bart geeft mij daar een beetje de schuld van. Slecht geregeld; het lijkt wel een motorbootvakantie! Gelukkig steekt er weer een windje op en vangen we twee mooie makreeltjes. Het weer klaart ook op en we zitten in korte broek in de kuip. Wat wil je nog meer? Bij de ingang van Brighton Marina moeten we voor het eerst de boot- en eigen naam spellen, maar dan krijgen we ook een prima box.
Wederom een herentijd voor vertrek: pas om 11.00 uur hoeven de trossen los.
De lucht ziet er enorm dreigend uit; er hangen al dikke buien boven Wight en er is onweer voorspeld met fog patches later. Vooralsnog lijken wij het droog te houden. De buien waaien perfect langs ons. We motoren door Looe Channel, dan lijkt er even wind, maar die zakt toch weer in. Inmiddels worden we chagerijnig van al dat motoren en Bart geeft mij daar een beetje de schuld van. Slecht geregeld; het lijkt wel een motorbootvakantie! Gelukkig steekt er weer een windje op en vangen we twee mooie makreeltjes. Het weer klaart ook op en we zitten in korte broek in de kuip. Wat wil je nog meer? Bij de ingang van Brighton Marina moeten we voor het eerst de boot- en eigen naam spellen, maar dan krijgen we ook een prima box.
Zaterdag 27 juni 2009
Local knowledge laat wegen dat het tij al vanaf 07.30 uur mee staat. De wekker gaat dus om 06.15 uur af. We horen dan echter ook de fog horn die op het havenhoofd staat en afgaat bij zicht van 1000 meter of minder. Mist dus. Om een uur of 11 vinden we zelf eigenlijk wel dat het wat beter wordt en beslissen te vertrekken. Dat blijkt een aardige inschatting, want nog als we tussen de pieren zijn, stopt de fog horn met loeien.
Local knowledge laat wegen dat het tij al vanaf 07.30 uur mee staat. De wekker gaat dus om 06.15 uur af. We horen dan echter ook de fog horn die op het havenhoofd staat en afgaat bij zicht van 1000 meter of minder. Mist dus. Om een uur of 11 vinden we zelf eigenlijk wel dat het wat beter wordt en beslissen te vertrekken. Dat blijkt een aardige inschatting, want nog als we tussen de pieren zijn, stopt de fog horn met loeien.
We zetten Bruno (de halfwinder) erop en gaan als een tierelier. Ons eigenlijk dagdoel was Eastbourne, maar met dit vaartje berekenen we snel, dat Dover ook haalbaar is. Moeten we wel een beetje door blijven varen. Het leuke van dit traject is, dat er 2 zeestromen bij elkaar komen. Daardoor kun je 10 uur stroom mee hebben. Daar willen we wel gebruik van maken en berekenen dat een gemiddelde snelheid van 6,5 knopen genoeg is om en Dover te halen voordat het helemaal donker is en stroom mee te houden.
Onderweg komt Gerrit de postduif nog even langs en gebruikt Folie en iedereen aan boord als tussenstop. Brutale gast: na twee keer de boot rondgetrippeld te zijn gaat ie zelfs op Bart zitten als een slechte parodie op een scheepspapegaai! Als Gerrit er na ruim twee uur achter komt dat we voor hem de verkeerde kant op gaan, vliegt hij weg richting vasteland.
Om 19.15 uur passeren we Dungeness. Dan zakt de wind in en wordt de stroom mee minder. Het laatste stukje motoren we, maar deze keer vinden we het niet erg; We zien dolfijnen. Het was een prachtdag! Om 22.30 uur liggen we in Dover Marina. Niet helemaal voor donker thuis, maar dit is geen onbekende haven en de veerboten zijn duidelijk zichtbaar, dus geen probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten