Excuses voor het ontbreken vqn plaatjes. Daar wordt aan gewerkt. Evenals het typen overigens. Een Belgisch toetsenbord is toch weer anders dan dat bij ons!
Donderdag 4 juni 2009
Elk nadeel hep zijn voordeel, zei Johan Cruijff al. We hadden eigenlijk het idee al woensdagavond naar de boot te gaan en donderdagochtend te vertrekken. Nu Siets dinsdag de achterruit van de auto er uit gereden heeft, moeten we tot vandaag wachten tot de garage een nieuwe ruit er in heeft weten te plakken. Dat geeft ons dan weer de tijd om uit te slapen, te stemmen voor het Europees parlement (doe uw burgerplicht!), nog de laatste boodschappen en spullen bij elkaar te zoeken (raar, toch nog zes boodschappentassen in de gang, waar komt het vandaan?!), het huis nog wat aan kant te maken, en de planten extra water te geven).
Tegen de tijd dat we gaan eten komt moe C binnenvallen om de planten water te geven. Moe dacht dat we ons aan ons oorspronkelijke plan hadden gehouden en al weg zouden zijn. Nu kan ze gezellig nog een hapje mee eten. Wij rijden daarna naar de boot en laden de spullen over. Het lijkt wel of we nog meer meenemen dan vorig jaar! Voor de zekerheid controleer ik of de waterlijn nog wel te zien is. Nou ja, hoe zwaarder de boot, hoe dieper ze ligt, hoe langer de waterlijn, hoe sneller de boot kan varen. Johan Cruijff zei het al, elk nadeel hep zijn voordeel.
Management summary voor Michiel: we zijn op de boot.
Vrijdag 5 juni 2009
Eerst nog even diesel en moertjes scoren, en dan zijn we onderweg. Er staat maar heel weinig wind, dus motoren we de hele weg naar IJmuiden. Onderweg komen we Marjo en Richard tegen, die met hun nichtje Imke onderweg zijn naar Helgoland. Maar met de noordenwind van de afgelopen week zijn ze tot Texel gekomen en nu weer op het Markermeer verzeild geraakt. We binden de bootjes aan elkaar en praten wat bij. Voor ons dé gelegenheid om de Oostzeekaarten die we van hen geleend hebben terug te geven. Nu we die kuub papier kwijt zijn ligt de boot meteen een stuk hoger.
Een ander hoogtepunt van de dag is de combinatie Witte Wim de Windvaan en Corrie de Correctiestaaf (het lijkt wel een soort maritieme Fabeltjeskrant!). Dit echtpaar stuurt voor ons de boot terwijl wij… meevaren. Zo wordt het motoren een ontspannen bezigheid in plaats van een langdurige saaie bezigheid.
Ons oorspronkelijke plan was om zaterdag naar het westen te zeilen en bij Engeland naar het zuiden af te zakken naar Dover. Maar de NO wind die ons de hele wind voorspeld was draait aan het eind van zaterdag al naar het zuidwesten. Het plan valt dus in duigen en als alternatief gaan we dan maar de Nederlandse en Belgische kust afzakken. Als we rond negen uur ´s avonds in IJmuiden aankomen, heeft Siets al uitgerekend dat we om vijf uur (05.00!) wegmoeten. Vroeg naar bed dus.
Management summary voor Michiel: we zijn in IJmuiden.
Zaterdag 6 juni 2009
Om kwart over vijf varen we tussen de pieren door en zien we de zon boven de Hoogovens opkomen. Wat een hobby! Siets neemt de eerste wacht en ik duik de loodskooi in om nog wat slaap te scoren. Na twee uur draaien we de rollen om en dat herhalen we twee uur later nog een keer. Op die manier zijn we toch nog een beetje bijgeslapen.
De rest van de dag gebeurt er niet veel. Siets heeft haar rekenwerk goed gedaan, en met de stroom mee zijn we rond drieën in Stellendam. Als regattacenterligplaatshouder (mooi woord voor galgje) in Medemblik mag je daar gratis liggen, en hun sanitair is retegoed. Omdat we zo vroeg aangekomen zijn gaan we nog op pad met de vouwfietsjes. Eerst nog even de reddingsvlothouder aan de boot epoxy-en, en dan is dat laatste klusje ook geklaard. Zo, nu kunnen we echt op vakantie. We ontdekken een kleine wandeling door een nabijgelegen natuurgebied en de visafslag. Dat blijkt een heel sympathiek industrieterrein met visrestaurants, viscooperatie en een Tinq.
Management summary voor Michiel: we zijn in Stellendam.
Zondag 7 juni
Mon Dieux, nog vroeger dan gisteren! Nu staan we om vier uur ´s ochtends op om om vijf uur aan de andere kant van de sluis te liggen. Nadat de zeilen zijn gehesen neem ik de eerste wacht en kan Siets even een paar uur slapen. Met een matige ZO wind varen we naar Vlissingen. We varen maar zo´n vijf knopen door het water, maar door de twee knopen stroming mee schiet het toch lekker op. Het rustige vaartje geeft mij de kans om te gaan vissen. Ik gooi de paravaan uit aan bakboord en de popper aan stuurboord. Dat levert uiteindelijk een makreel op die we ´s avonds in het diner verwerken. Om drie uur maken we vast in Vlissingen.
Management summary voor Michiel: we zijn in Vlissingen.
Maandag 8 juni
Met de voorspelling dat de wind in de middag draait van ZW naar NO besluiten we uit te slapen en pas rond twaalven weg te gaan. We hebben dan wel de stroming tegen. Het leven is soms keuzes maken. Dat blijkt onderweg een wat mindere keus te zijn, want de wind is zo zwak dat we eigenlijk de hele weg motoren. Dan hadden we beter voor de stroom mee kunnen kiezen. Maar weer een ochtend retevroeg opstaan was een beetje te veel van het goed.
Motoren it is. Corrie en Wim mogen de boot weer sturen. Dat gaat het eerste uur goed totdat Corrie begint te gillen. Nooit een goed teken, als een vrouw begint te piepen. Ik koppel haar los en schroef haar open. Het tandwieltje op de aandrijfmotor blijkt los te zitten. Met een paar tikken op de juiste plek zit dat weer vast en houdt Corrie het tot aan Oostende vol. Was alles in het leven maar met een paar tikken op de juiste plek op te lossen.
Niet dat ik mijn vrouw wil slaan, maar ik ben een groot fan van de politiek incorrecte James Bond films uit de jaren zestig. Pussy Galore zegt nee, James drukt haar in het hooi en wamma!!! Pussy is als was in zijn handen! Tjsa…
In Oostende leggen we aan achter Lydia V, een Amel Maramu. Dan weet je weer waar je voor spaart zeg maar.
Management summary voor Michiel: we liggen in Oostende.
Dinsdag 9 juni 2009
Siets wordt gewekt door vissers die op de kade boven ons hun bakken staan schoon te spuiten. Het viswater spuit direct door haar raampje, recht in het gezicht. De dag verloopt voor de rest vrij onopvallend. We doen boodschappen bij de Delhaize. Die heeft een assortiment waar heel veel supermarkten in Nederland een puntje aan kunnen zuigen. Tussen de buien door fietsen we nog even naar de bibliotheek om het blog bij te werken. Dat blijkt voor de medewerkers van de bieb nog moeilijk te zijn omdat ze net van XP naar Vista zijn overgestapt en eigenlijk geen bestanden mogen uploaden. Uiteindelijk werken we het in de yacht club bij. Met het AWERTY toetsenbord dat de Belgen gebruiken is het toch wat lastig typen. We zien wel op weeronline dat morgen de wind tijdelijk Z 2-3 wordt. Niet ideaal maar altijd beter dan ZW5 zeg maar. We besluiten morgen naar Dover te gaan.
Management summary voor Michiel: we zijn in n´n Delhaize gewist.
Morgen oversteken!
Donderdag 4 juni 2009
Elk nadeel hep zijn voordeel, zei Johan Cruijff al. We hadden eigenlijk het idee al woensdagavond naar de boot te gaan en donderdagochtend te vertrekken. Nu Siets dinsdag de achterruit van de auto er uit gereden heeft, moeten we tot vandaag wachten tot de garage een nieuwe ruit er in heeft weten te plakken. Dat geeft ons dan weer de tijd om uit te slapen, te stemmen voor het Europees parlement (doe uw burgerplicht!), nog de laatste boodschappen en spullen bij elkaar te zoeken (raar, toch nog zes boodschappentassen in de gang, waar komt het vandaan?!), het huis nog wat aan kant te maken, en de planten extra water te geven).
Tegen de tijd dat we gaan eten komt moe C binnenvallen om de planten water te geven. Moe dacht dat we ons aan ons oorspronkelijke plan hadden gehouden en al weg zouden zijn. Nu kan ze gezellig nog een hapje mee eten. Wij rijden daarna naar de boot en laden de spullen over. Het lijkt wel of we nog meer meenemen dan vorig jaar! Voor de zekerheid controleer ik of de waterlijn nog wel te zien is. Nou ja, hoe zwaarder de boot, hoe dieper ze ligt, hoe langer de waterlijn, hoe sneller de boot kan varen. Johan Cruijff zei het al, elk nadeel hep zijn voordeel.
Management summary voor Michiel: we zijn op de boot.
Vrijdag 5 juni 2009
Eerst nog even diesel en moertjes scoren, en dan zijn we onderweg. Er staat maar heel weinig wind, dus motoren we de hele weg naar IJmuiden. Onderweg komen we Marjo en Richard tegen, die met hun nichtje Imke onderweg zijn naar Helgoland. Maar met de noordenwind van de afgelopen week zijn ze tot Texel gekomen en nu weer op het Markermeer verzeild geraakt. We binden de bootjes aan elkaar en praten wat bij. Voor ons dé gelegenheid om de Oostzeekaarten die we van hen geleend hebben terug te geven. Nu we die kuub papier kwijt zijn ligt de boot meteen een stuk hoger.
Een ander hoogtepunt van de dag is de combinatie Witte Wim de Windvaan en Corrie de Correctiestaaf (het lijkt wel een soort maritieme Fabeltjeskrant!). Dit echtpaar stuurt voor ons de boot terwijl wij… meevaren. Zo wordt het motoren een ontspannen bezigheid in plaats van een langdurige saaie bezigheid.
Ons oorspronkelijke plan was om zaterdag naar het westen te zeilen en bij Engeland naar het zuiden af te zakken naar Dover. Maar de NO wind die ons de hele wind voorspeld was draait aan het eind van zaterdag al naar het zuidwesten. Het plan valt dus in duigen en als alternatief gaan we dan maar de Nederlandse en Belgische kust afzakken. Als we rond negen uur ´s avonds in IJmuiden aankomen, heeft Siets al uitgerekend dat we om vijf uur (05.00!) wegmoeten. Vroeg naar bed dus.
Management summary voor Michiel: we zijn in IJmuiden.
Zaterdag 6 juni 2009
Om kwart over vijf varen we tussen de pieren door en zien we de zon boven de Hoogovens opkomen. Wat een hobby! Siets neemt de eerste wacht en ik duik de loodskooi in om nog wat slaap te scoren. Na twee uur draaien we de rollen om en dat herhalen we twee uur later nog een keer. Op die manier zijn we toch nog een beetje bijgeslapen.
De rest van de dag gebeurt er niet veel. Siets heeft haar rekenwerk goed gedaan, en met de stroom mee zijn we rond drieën in Stellendam. Als regattacenterligplaatshouder (mooi woord voor galgje) in Medemblik mag je daar gratis liggen, en hun sanitair is retegoed. Omdat we zo vroeg aangekomen zijn gaan we nog op pad met de vouwfietsjes. Eerst nog even de reddingsvlothouder aan de boot epoxy-en, en dan is dat laatste klusje ook geklaard. Zo, nu kunnen we echt op vakantie. We ontdekken een kleine wandeling door een nabijgelegen natuurgebied en de visafslag. Dat blijkt een heel sympathiek industrieterrein met visrestaurants, viscooperatie en een Tinq.
Management summary voor Michiel: we zijn in Stellendam.
Zondag 7 juni
Mon Dieux, nog vroeger dan gisteren! Nu staan we om vier uur ´s ochtends op om om vijf uur aan de andere kant van de sluis te liggen. Nadat de zeilen zijn gehesen neem ik de eerste wacht en kan Siets even een paar uur slapen. Met een matige ZO wind varen we naar Vlissingen. We varen maar zo´n vijf knopen door het water, maar door de twee knopen stroming mee schiet het toch lekker op. Het rustige vaartje geeft mij de kans om te gaan vissen. Ik gooi de paravaan uit aan bakboord en de popper aan stuurboord. Dat levert uiteindelijk een makreel op die we ´s avonds in het diner verwerken. Om drie uur maken we vast in Vlissingen.
Management summary voor Michiel: we zijn in Vlissingen.
Maandag 8 juni
Met de voorspelling dat de wind in de middag draait van ZW naar NO besluiten we uit te slapen en pas rond twaalven weg te gaan. We hebben dan wel de stroming tegen. Het leven is soms keuzes maken. Dat blijkt onderweg een wat mindere keus te zijn, want de wind is zo zwak dat we eigenlijk de hele weg motoren. Dan hadden we beter voor de stroom mee kunnen kiezen. Maar weer een ochtend retevroeg opstaan was een beetje te veel van het goed.
Motoren it is. Corrie en Wim mogen de boot weer sturen. Dat gaat het eerste uur goed totdat Corrie begint te gillen. Nooit een goed teken, als een vrouw begint te piepen. Ik koppel haar los en schroef haar open. Het tandwieltje op de aandrijfmotor blijkt los te zitten. Met een paar tikken op de juiste plek zit dat weer vast en houdt Corrie het tot aan Oostende vol. Was alles in het leven maar met een paar tikken op de juiste plek op te lossen.
Niet dat ik mijn vrouw wil slaan, maar ik ben een groot fan van de politiek incorrecte James Bond films uit de jaren zestig. Pussy Galore zegt nee, James drukt haar in het hooi en wamma!!! Pussy is als was in zijn handen! Tjsa…
In Oostende leggen we aan achter Lydia V, een Amel Maramu. Dan weet je weer waar je voor spaart zeg maar.
Management summary voor Michiel: we liggen in Oostende.
Dinsdag 9 juni 2009
Siets wordt gewekt door vissers die op de kade boven ons hun bakken staan schoon te spuiten. Het viswater spuit direct door haar raampje, recht in het gezicht. De dag verloopt voor de rest vrij onopvallend. We doen boodschappen bij de Delhaize. Die heeft een assortiment waar heel veel supermarkten in Nederland een puntje aan kunnen zuigen. Tussen de buien door fietsen we nog even naar de bibliotheek om het blog bij te werken. Dat blijkt voor de medewerkers van de bieb nog moeilijk te zijn omdat ze net van XP naar Vista zijn overgestapt en eigenlijk geen bestanden mogen uploaden. Uiteindelijk werken we het in de yacht club bij. Met het AWERTY toetsenbord dat de Belgen gebruiken is het toch wat lastig typen. We zien wel op weeronline dat morgen de wind tijdelijk Z 2-3 wordt. Niet ideaal maar altijd beter dan ZW5 zeg maar. We besluiten morgen naar Dover te gaan.
Management summary voor Michiel: we zijn in n´n Delhaize gewist.
Morgen oversteken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten