vrijdag 4 juli 2008

Nieuwsbrief 12 Folie à Deux op reis

Let op: De huiskamervraag van vorige keer is nu toegevoegd!
Zaterdag 28 juni 2008
Siets is verkouden en rochelt nu haar longen schoon. Ik hoor haar al vroeg opstaan en word langzaam wakker in ons licht verzuurde bed. Dat moeten we binnenkort maar eens verschonen. We hebben besloten vandaag nog in Karlskrona te blijven vanwege de voorspelde windstoten. Maar als we naar buiten kijken is het weer erg vriendelijk. Na het late ontbijt besluiten we toch vandaag verder te varen. Helaas hebben we gisteren niets voorbereid, en daarom moeten we nu nog de tocht uitzoeken, diesel tanken en boodschappen doen. Daar balen we allebei wel een beetje van. Het is weer eens een wijze les: zorg dat je altijd je boot klaar hebt zodat je weg kunt als je dat wilt.
Uiteindelijk zijn we via ons eerste stukje scherenkust aangekomen in het authentieke Torhamn. Daar vlakbij liggen rotstekeningen uit de Bronstijd. Met de fiets zijn we er in een stief kwartiertje. In de enige straat die het dorp rijk is, weten we aan vlees te komen en kunnen we terug in de haven barbecuen. Wel uitkijken voor de roeken. Die houden ook van hamburgers. In spiezen met groente hebben ze (gelukkig) geen interesse.

Zondag 29 juni 2008
We worden wakker met regen. Gatsie! Tijdens het ontbijt wordt het langzaam wat lichter. Niet dat de lucht breekt, maar de wolken worden minder dicht en het wordt droog. Als we een half uurtje onderweg zijn, breekt de zon door. Het wordt een heerlijke zeildag, waarbij we voor het eerst (!) deze reis Bruno de Halfwinder voeren. De lichtopstanden zijn hier enorm en het imposante kasteel van Kalmar zien we al snel liggen. Wat even imposant is, zijn de `Kummels`. Rotsen in het vaarwater die zichtbaarder gemaakt zijn door er een stapeltje stenen op te leggen. In de haven van Kalmar liggen nog 2 Amels (boten van dezelfde werf als onze boot), een Maramu en een Euros. Zo zie je in geen maanden een Amel en zo lig je met zijn drieën in een haven.
Even een aparte opmerking over de terrassen hier. In Kopenhagen wilden wij op een terras plaatsnemen. Tot onze verontwaardiging leek het of mensen met een trui plekjes gereserveerd hadden en dachten we op het vooral lege terras toch geen plaats te kunnen vinden. Bij nader inzien bleek juist voor iedereen een heerlijk fleece-dekentje klaar te liggen. Hoe verder we naar het noorden komen, hoe gewoner deze voorziening wordt. Eigenlijk zie je nergens terraskachels en overal dekens. De betere tenten komen je zelfs persoonlijk lekker inpakken. Echt leuke service!!! En ik moet zeggen, dat je gerust buiten gaat zitten, ook bij minder weer en dat het dan toch lekker is. Ze zeggen hier ook: Er is geen slecht weer; er is alleen slechte kleding.

Maandag 30 juni 2008
In de haven kun je voor SEK 20 (2 euro) de was doen! Daar wordt dan ook in grote getale gebruik van gemaakt. Helaas duurt het programma slechts 40 minuten wat niet genoeg is om onze was schoon en fris te krijgen. De droger doet er anderhalf uur over om de was nat retour te geven. Enfin, we staan om 23.00 uur de was aan de reling en verstaging te hangen en om 00.30 uur verhangen we alles naar binnen in de boot. Goedkoop = duurkoop?!
De rest van de avond gebruiken we om met de gevonden weerberichten een tocht te plannen. We wilden eigenlijk naar noord-Öland en dan een langere tocht van 150 NM naar Oxelösund maken. De weersvoorspellingen variëren van ZW, via N naar O, maar ze zijn het er wel over eens dat er vooral weinig wind is en dat het warm en zonnig wordt. Niets om over te klagen zou je zeggen. Wij zien het echter niet zitten om 150 NM dobberend af te leggen en zeker al niet om het allemaal te motoren en bezien daarom alle alternatieven.

Dinsdag 1 juli 2008
Er staat wind! Hiep hoi en we vertrekken richting Oskarhamn. Vandaag blijken alle bronnen met weersvoorspellingen gelijk te hebben; we hebben alle windrichtingen gehad tot en met vooral geen wind. Het is echt vakantieweer: 25°C en alleen maar zon! Na 6 zeilwissels tussen genua en halfwinder brengt uiteindelijk het ijzeren zeil ons naar Oskarhamn. Daar aangekomen blijkt stroom en wasmachine (!!!!!!) inclusief bij een havengeld van SEK 130 (meestal betalen we tussen de SEK 150 en 170 en dan komt de douche en elektra er apart bij). De Hollanders in ons doen mij het bed afhalen en Bart de duitse landvast (elektra-kabel) uitrollen. In Kalmar heeft Bart een fase test apparaat gekocht. Hoe goed die werkt kan hij beter zelf vertellen….

Een nieuw apparaat, dat moet natuurlijk meteen uitgeprobeerd worden. Er zitten drie ledlampjes op en afhankelijk van welke lampjes in welke volgorde branden weet je of alles goed aangesloten is of niet. Bovendien zitten er ook twee testknopjes op, waarvan één met een bliksemschicht en de tekst `30mA`. Nog voordat ik echt nagedacht heb, heb ik het knopje al ingedrukt. De ledjes die net nog brandden gaan ineens uit. Nu dringt het tot me door dat je met het knopje test of de zekering wel werkt. Ik heb net bewezen dat die prima werkte, maar het ding is dus ook doorgeslagen en onbruikbaar geworden. Beetje mutsige actie, De Bakker. Ok nu een nieuwe zekering erin… een nieuwe zekering… ik zou zweren dat ik ze gisteren nog gezien heb… Patrick ik zweer het je… ik wéét gewoon zeker dat ik ze mee op reis heb genomen… zul je net zien dat ik ze nu niet meer kan vinden. Ik keer de boot binnenstebuiten maar vind ze niet. Amai, nu niet panikeren! We moeten toch nog boodschappen doen; elke zichzelf respecterende supermarkt verkoopt toch zekeringen? Als er nog maar een supermarkt open is. Gelukkig zijn die in een beetje stad in Zweden tot tien uur ´s avonds open, en verkopen inderdaad gewoon zekeringen. Probleem opgelost.

Oskarhamn is overigens in tegenstelling tot wat `Vleut`(zoals wij de vaarwijzer geschreven door de ex-collega van Köf noemen) doet vermoeden best aardig.

Woensdag 2 juli 2008
Onze eerste echte dag in de scheren aan de oostkust. Het gebied is uitgebreider dan bij Karlskrona en we genieten volop. We kunnen zelfs het grootste deel zeilen. We hebben een ankerplaats uitgezocht bij Vippholmen. Een makkelijk aan te lopen gebied tussen een paar eilanden niet ver van de vaarroute. Bij de invaart krijgen we de Baltic Bump. Ik vaar op een onderwaterrots (die echt op de kaart stond!). Met de schrik in de benen vaar ik, met een boog, door en leggen we een eindje verderop op zweedse wijze aan, aan hekander en boeg aan de rots. Bart is zo lief om het koude water in te duiken. De schade lijkt vooral aan mijn ego te zitten; onder water ziet het er redelijk ok uit. Weer een wijze leg geleerd: ook je approach goed voorbereiden! En mocht er later toch schade blijken te zijn; stommiteiten zijn toch ook verzekerd, Paul?

Donderdag 3 juli 2008
Dit smaakt naar meer! We zoeken nu een plaats aan de rotsen van Krokö, een mijl of 10 noordelijker. Nu heb ik gelukkig geen akoestische navigatie nodig om goed aan te leggen. Bart gaat op dinghy-expeditie en vaart het eiland rond via allerlei andere leuke baaitjes. Ondertussen trawlt hij voor zeeforel, maar helaas. ´s Avond trekt hij er opnieuw opuit. Ondertussen heb ik een `lege-batterijen-reclame´-ervaring; Rond onze boot springen de forellen in drietallen uit het water, terwil Bart aan de overkant van de baai verwoede pogingen doet forellen te spotten. Ik roep hem op via de marifoon (hij heeft de handheld meegenomen) en hij komt snel terug om hier zijn geluk te beproeven. Het ziet er prachtig uit en de ondergaande zon kleurt de zee roze tot zeker 23.30 uur! Maar weer geen vis.
Behalve dat je tot 23.30 uur buiten kunt lezen, is het ook om 03.00 uur weer licht. We hebben hier alle ramen en luiken open, afgedicht door horren. Net of je buiten slaapt en dat voelt fantastisch. Het vroege licht moeten we echter wel een beetje aan wennen.

Vrijdag 4 juli 2008
Alweer een mooie zomerdag! We toeren naar Västervik, leggen met onze nieuwe haak soepel aan de hekboei alsof we nooit anders doen, schrikken van het haventarief en komen hier achter een leuk wetenswaardigheidje en dat brengt me op de nieuwe huiskamervraag.

Welk ABBA-lid komt uit Västervik, hoe heette diens eerste band en waar oefenden zij? Natuurlijk is Sascha hier licht in het voordeel, maar ook de anderen nodigen we van harte uit te reageren!

Toke zei

Bjorn Ulvaeus werd op 25 april 1945 in Gotenburg geboren. Later verhuisde het gezin Ulvaeus naar Västervik. De eerste band waar hij in speelde heette "The Westbay Singers". Deze naam werd later veranderd in "The Hootennany Singers".
Groeten en liefs van p&m de B.

Hoewel ik het nergens heb gevonden,denk ik dat Bjorn Ulvaeus met zijn band op het strand oefende.
Groetjes, toke.

Robert Stompff zei

Bjorn Ulvaes en de band heette The West Bay Singers, die daarvoor de Mackie's Skiffle Group heetten. Ik denk dat ze op school oefenden.