maandag 9 mei 2011

Nieuwsbrief 1 Dover naar Yarmouth

Woensdag 4 mei 2011
Vandaag gaan we richting Brighton. We liggen in Granville Dock, een deel van de haven in Dover dat met sluisdeuren wordt afgesloten om te voorkomen dat het helemaal leeg loopt. Als de deuren om kwart voor tien opengaan, zijn wij de eersten die vertrekken. De zee is een stuk rustiger dan de afgelopen dagen, dus durven we Corry en Wim wel te laten sturen. Ik stel Corry wat anders af, en daarna stuurt ze de boot keurig naar Brighton. Net na Beachy Head krijgen we wat vlagen wind waar Folie wel over de rompsnelheid lijkt te gaan. Een whopping 9.1 knopen is het resultaat. Lekker hoor!

In het donker zoeken we de lichtjes van de ingang tegen het licht van de stad. Dat blijkt nog het moeilijkste van de hele tocht. We turen ons suf en varen blind op de gps. Pas 500 meter voor de haveningang weten we de lichten van de aanloop te identificeren. Daarna herkennen we het van twee jaar geleden en leggen snel aan. Eindresultaat: 68 mijl met een gemiddelde van 5.7 knoop; niet slecht!

Donderdag 5 mei 2011
Onze Belgische achterburen met een prachtige Contessa 32 vertrekken ’s ochtends richting Itchenor. De Contessa viert dit jaar haar 40 jarige bestaan, en de Lecas BEL 629 is op weg naar de werf, waar het lustrum gevierd wordt. Daarna gaan ze nog door voor de Round the Isle race in juni. We gaan ze in de gaten houden.

Als Lecas de spinnaker zet, fietsen wij langs de kustweg van de marina naar Brighton. We stoppen even bij de pier, maar die vinden we toch al te kitsch. In plaats daarvan gaan we de stad in, richting North Laine.


Een gebied met allerlei winkeltjes, die een alternatieve sfeer van eind jaren tachtig ademen. Leuk om eens te zien en er lopen gezellig veel mensen rond. De huizen in de buurt van de zee (Lanes) staan dicht op elkaar gepakt en voelen als een Egyptische soek aan. Kortom: errug leuke stad, moet je zeker eens langs gaan! Wij zijn er eigenlijk net te vroeg, want vanaf 7 mei barst er het festival seizoen los. Nou ja, da’s voor een andere keer.


Vrijdag 6 mei 2011
We motoren naar Portsmouth, want er staat vandaag wel erg weinig wind. Na 250 mijl zeilen is dat nu ook weer niet zo erg. Corry loopt onderweg heet aan, piept nog wat en houdt er dan helemaal mee op. Waarschijnlijk stuurt ze wat teveel door de afstelling van eergisteren. Na twee uurtjes afkoelen doet ze het weer als vanouds.

Bij het Nab channel moet Siets tussen de tonnetjes van de kreeftenfuiken door laveren. Die worden door de stroming bijna onder water getrokken en zijn pas laat te zien. Het laatste stuk komt er weer een windje opzetten en kan de genua nog even uit. Met 4 knopen stroming tegen lopen we Portsmouth binnen. We zien er Sam Steele nog op haar boot. Ze is de schrijfster van de UK’s circumnavigator’s guide. Met een licht hoofd van het ankerbier struinen we op haar af en laten ons exemplaar door haar signeren. Sam&Mags, if you are reading this: thanks for the advise, we’ll make sure to visit as much Scottish islands as we can!

Zaterdag 7 mei 2011

Vannacht heeft het gehoosd van de regen. De boot is lekker schoongespoeld. Als wij naar de stad gaan, breekt de zon al weer door. Wij gaan de Victory bekijken, waarop Nelson voer toen hij de slag bij Trafalgar won, en zijn leven verloor.

Zondag 8 mei 2011
We maken ons klaar voor vertrek als Robin Griffiths aan boord komt. Hij is de proud owner van de fonkelnieuwe Amel 54 die in de haven ligt. Hij gaat de World ARC doen vanaf augustus. Leuk dat hij naar onze kleine Amel komt kijken. Hij is vol lof over onze buiskap! Daarna nog even tanken. Nou ja even: pas een uur later zijn we echt onderweg.

In een ZW 5/6 Bft kruisen we de Solent af richting Yarmouth. Kick ass zeilen vandaag! De wind lijkt om het eiland te draaien en zo kunnen we met lange slagen mijlen maken en met wat korte slagen weer hoogte maken. Na vier uurtjes zeilen lopen we Yarmouth binnen en worden in het Frans aangesproken door de havenmeester. Hij is enigszins in verwarring gebracht door de Franse naam van onze boot en de Nederlandse vlag die over de achterstag gedrapeerd is. Bovendien lopen hier wel meer Franse jachten aan. Siets antwoordt keurig in het Frans; van alle markten thuis!

’s Avonds gaan we op aanraden van de good pub guide naar de Kings Head. We zijn precies op tijd om het begin van de pub quiz night mee te maken. De vragen over Engelse actrices, komieken en voetballers kunnen we niet beantwoorden, maar met 7 uit 20 doen we het nog niet eens veel slechter dan sommige regulars.

Nu we het toch over quizvragen hebben: de huiskamervraag!!!

We noemden net Nelson met zijn schip de Victory. Bij de slag bij Trafalgar waren er 820 man aan boord, waaronder Ieren, Amerikanen, Noren, Denen, Portugezen, en zelfs Fransen. Ook waren er Nederlanders aan boord. De vraag voor deze week: hoeveel Nederlanders waren er aan boord van de Victory tijdens de slag bij Trafalgar? Antwoorden graag naar het bekende email adres.

1 opmerking:

Unknown zei

Hi Siets, wat enorm leuk om je reis zo een beetje te kunnen volgen! Jullie genieten zo te lezen met volle teugen :).
Groetjes uit Noordwijkerhout, Mariette