maandag 27 juni 2011

Nieuwsbrief 10 De de Köf is gearriveerd!

Donderdag 23 juni 2011
Köf is gisterenavond aangekomen. Vandaag bezoeken we Belfast. Mooie stad. Het havengebied wordt duidelijk opgeknapt in verband met de jarige Titanic volgend jaar april. Helaas is slipway nr 2 niet te bereiken, door alle bouwactiviteiten. Wat wel lukt, is om een plaatsje te bemachtigen in The Crown. The Crown is de bekendste pub van Noord-Ierland en is een van de treasuries van de National Trust. Als je de pub ziet, snap je gelijk waarom. De buitenkant bestaat uit Victoriaanse tegelmozaïeken; binnen is het glas-in-lood en houtsnijwerk wat de klok slaat. Ieder zitje is een besloten eenheid met eigen bankjes en door hekwerk omrand. Belfast Ale past er prima bij!

Huiskamervraag 1 van Köf
Van welke “ontdekkingsreiziger” en technisch wonder had de vader een drogisterij in de Main Street in Bangor, NI?


Huiskamervraag 2 van Bart
Bangor laat zich erop voorstaan, dat zij voorkomen in een boek van Frederick Forsyth. In welk boek komt de Dufferin Avenue voor?

Our friend Köf arrived and we visited Belfast. We didn't manage to visit Titanic's Slipway nr 2, due to preparations for the centennial next year. The Crown Liquour Saloon was open though.

Vrijdag 24 juni 2011
We laten een uur van het favourable tij schieten ten gunste van wat nachtrust. We vertrekken om 06.00 uur naar Glenarm. De glen is mooi en volgens de pilot “de moeite waard”, maar niet heel bijzonder; veel wijdser dan de glen op Man. Daar is de kust ook veel hoger. We besluiten de wandeling met een tea met scones en tray bake, waarna we aan boord lekker rommelen, dutten en de tijd vol kletsen. Er is een windkracht 7 toegezegd, maar daar merken we niet zo veel van.

Huiskamervraag 3 van Siets
Wat is er aan de hand met de rode squirls in Glenarm?
a. Ze zijn grijs
b. Ze hebben de pokken
c. Ze zitten gewoon langs het wandelpad

We skip an hour of favourable tide and enjoy some extra sleep. At 6.00 hr we leave for Glenarm. We explore the glen, but liked the one on the Isle of Man better. The MetOffice forecasts a force 7, but we have light winds till morning.

Zaterdag 25 juni 2011
Ook vandaag geven we onszelf een uurtje langer om te pitten. We steken vandaag de North Channel over naar Campbeltown. De stroom zet ons de eerste uren naar de Mull of Kintyre. Vanaf de kentering stromen we de Sanda Sounds in, tussen Sanda Island en Kintyre door. Het zicht neemt steeds verder af, maar we houden genoeg om te sturen. Hier verwachten we geen vrachtverkeer en er zouden vandaag in deze area geen submarines oefenen. De wind is rustig en tunnelt alleen wat in de Sanda Sound. Een prachtige gelegenheid om Bruno, onze halfwinder, eens te voorschijn te halen. Uiteindelijk motoren we om Davaar Island de Campbeltown Lough in. Het plaatsje ligt er prachtig bij en dat vinden kennelijk meer mensen, want het is aardig bezet aan de steiger. In de plaats is helaas weinig te beleven. De toeristisch interessante bezienswaardigheden zijn gesloten in het weekend. En zo ook het sanitair. Het kan hier nog zoveel beter. Gelukkig gaat de Fish and Chips speciaal voor ons nog even open. In de baai zwemmen grijze zeehonden en de plaatselijke jeugd haalt makrelen per 4 tegelijk uit het water.

We cross North Channel to Campbeltown. In Sanda Sound visibility gets poor, so we don't see Southend, but we see enough to steer clear of the rocks. The fair wind enables us to use our cruising chute, which we call Bruno, for the first stretch since we left our homeport! Campbeltown appears to be closed in the weekend. No facilities, no tourist information and no distillery tours.  But the lough looks lovely, the Fish and chips shop opens expecially for us and local boys catch lots of mackerel.

Zondag 26 juni 2011
Onze buren willen om 10.00 uur weg. Wij hebben geluk. Alle andere boten zijn rond 07.00 uur al verdwenen. Volgens de buren krijgen we de hele dag geen wind, terwijl de navtex het over S 5-7 heeft. De MetOffice krijgt gelijk. Het wordt een pittige tocht, waarbij we de windmeter op 7 Bft zien staan met vlagen 8. Aangezien we hoog aan de wind varen, komen regelmatig flinke emmers water over. Bruno ligt nog voorop gebonden en die wordt er niet droger op. Wij ook niet trouwens. Eén hevige golf helt ons zover over, dat we aan de lage kant een grote gulp water de kuip in scheppen. Köf had gelukkig net zijn pak goed gedaan, want hij zat even in een badje. En als je ziet hoe hij zich aangekleed had…. Na het ronden van Pladda kunnen we afvallen en gaat het op de genua met nog steeds 6 Bft over het dek (terwijl we er zeker een Bft vanaf varen) naar Lamlash, maar nu lijkt het allemaal heel kalm. In de baai pikken we een mooring op en zitten de buien uit. Ongelooflijk hoe anders het er ’s avonds uitziet, als het wat opklaart. De bijboot brengt ons bij de Pier Head Tavern, waar we eerst het sanitair bezoeken. Als ik terugkom en aan de bar plaatsneem, vraagt de bartender of ik mee wil doen aan de quiz night. Ja, natuurlijk! Maar waar zij Bart en Köf? Hoe lang kun je op het sanitair zitten? Ik ga ze zoeken, want we beginnen bijna. Op de wc krijg ik geen antwoord. Ik ben verbaasd. Ze zullen me hier toch niet alleen laten zitten? Als ik bijna weer zit, zie ik ineens Köfs bolletje door het raam. Ze zitten op het terras!


Met de quizvragen kunnen we aardig meedoen.Bij vragen over Coronation Street en eigenaardigheden van lokale politici moeten we even smoezen met de barman, maar verder gaat het lekker. Uiteindelijk worden we 4e van de 7 teams. Niet onaardig tegen al die lokalo’s.


Terug aan boord zetten we de kreeftenfuik nog in elkaar, stoppen er een makreel in en zinken ‘m aan 30 m lijn met een bolletje eraan af in de baai. Bart heeft de fuik al een paar jaar geleden gemaakt en dit is de eerste keer dat we ‘m gebruiken. Spannend!

Huiskamervraag uit Quiz Night:
Welke Britse atleet was in de jaren tachtig drie maal de sterkste man van Europa en twee maal op rij de sterkste man van de wereld?

Our neighbours forecast no wind at all, the MetOffice says 5-7. The MetOffice is right. The force 7 is against us. so it is an exhilirating sail (to put it mildly). In Lamlash harbour we find it is quiz night in the Pier Head Tavern and we finish 4th out of 7 teams. Not bad for a bunch of Dutchies! Bart casts his lobster pot for the first time.

Maandag 27 juni 2011
Toeristische dag over Arran. We starten met een speurtocht naar een bank, die we uiteindelijk in de buurplaats Brodick vinden. De ATM’s hier accepteren alleen lokale passen. Na koffie met gebak bij het castle brengt de bus ons naar het noorden, naar de distillery van Lochranza. En verder met de bus over de rest van het eiland. Ik zag een beetje op tegen de busrit van 2 uur, maar die vliegen om. Ze noemen dit eiland Schotland in het klein en we raken niet uit gekeken. Het is vandaag goed helder, dus we zien ook veel van de omliggende eilanden en baaien.
De kreeftenfuik leverde een vangst van 9 krabben op; ook edible. Helaas allemaal te klein om te mogen houden, dus deze jongens hadden de dag van hun leven: Verse makreel gegeten en ook weer vrijgelaten. Wat een feest.

Huiskamervraag
In de eerste helft van de negentiende eeuw waren in heel Schotland zgn clearances. Hierbij werden bewoners gedwongen hun huizen te verlaten, omdat de landlords meer baat dachten te hebben bij het houden van schapen ipv pachters van hun land. Schrijnende verhalen! Ook op Arran is dit gebeurd. Waar kwamen deze mensen uiteindelijk terecht als nieuwe woonplaats?


We explore the beautiful island Arran and the Arran distillery and buy some Lochranza whisky. Bart catches 9 crabs in the lobster pot, even a few edible ones but they are all too small to keep. Lucky buggers.

Dinsdag 28 juni 2011

De bijboot vaart nog even naar de wal voor een sanitaire stop en daarna vertrekken we met lichte en ruime wind naar Largs. Bruno lag nog op het voordek gebonden (kinky!) en heeft gisteren grote bakken zeewater over gehad. Hij is dus nog doorweekt en de zeilzak ziet wit van het zout. Bij dit weer kunnen we Bruno weer voeren en slaan zo twee vliegen in een klap. Omdat we laat vertrokken, hebben we het hele stuk stroom tegen, maar het kan ons allemaal niets schelen. Het is fantastisch weer en we zitten in zomerse outfit in de kuip te genieten. Eenmaal in de haven bouwen we een barbecue bij een bankje aan de basaltblokken en eten met zee- en eilandenzicht. Het blijft aan de heldere westelijke hemel zeker tot twaalf uur licht.

Bruno the cruising chute is still on deck and is white with seasalt. Today Bruno can dry as we fly it, cruising to Largs. In Largs we have a seaside bbq and enjoy the views over the Clyde. The western hemisphere remains light till after midnight.

Woensdag 29 juni 2011
Op naar Glasgow! Het blijkt een stad die uitpuilt van de mooie gebouwen, vooral Victoriaans, maar ook modern en de combinatie is heel geslaagd. Daarnaast heeft Glasgow zich na het instorten van de scheepsbouw ontwikkeld als luxe winkelstad en dat is goed geslaagd. Een aanbeveling, zeker omdat je er makkelijk op vliegt vanuit NL. Genoeg reclame. We lunchen in The Counting House een kolossaal oud bankgebouw, waar de managers offices nu gezellige hoekjes vormen. Köf moet helaas weer naar huis. We zwaaien hem uit op het station.

Glasgow has beautiful buildings and is a good shopping spot. We have lunch in The Counting House, an old Bank, where the manager's offices are cosy corners now. We say goodbye to our friend Köf, who is leaving for home.

Donderdag 30 juni 2011
Het regent vanmorgen. We hebben helemaal geen zin om nat te regenen. Na een ochtend rondlummelen en lezen en ontbijten (en wat doe je zoal als de tijd gewoon verstrijkt?), vertrekken we rond enen. Het klaart op en wordt een heerlijke dag. De voorspelling was NW 3-4, maar de wind tunnelt lekker tussen de bergen door en we hebben NW 6-7 over het dek. Maar omdat de bergen ook beschutting geven, blijft het water mooi glad. We roepen de hele middag oe en ah, omdat we van het ene doorkijkje tussen de eilanden en lochs van de andere varen. Uiteindelijk pikken we een mooring op bij het Kames Hotel, net ten zuiden van Tichnabruaich. Prachtig. Net of je in Zwitserland op een meer ligt. We landen met de bijboot op een strandje. We trekken de boot op het strand en maken de lijn een stuk verderop vast. Later bedenken we dat het nog vloed moet worden. Als we de knoop nog maar terugvinden onder water! Aan de wal is er in het Kames hotel live muziek en dat lijkt me toch wel een verschil met een Zwitsers meer... Vanuit het raam houden we het bijbootje in de gaten.

We wait out the morning rain and leave at 13.00 hr. In bright spells we sail for the Kyles of Bute. The forecast NW 3-4 funnels to a NW 6-7 on the nose, but we have a flat sea! We enjoy the views and pick up a mooring at the Kames Hotel. Alan you are right, all these spots are really beautiful and worth a visit! We feel like being on a Swiss lake. We land the tender on the beach. That's our first time. The hotels offers live music and views over the Kyles and the tender.

Tussenstand van de huiskamervraag op 30 juni. Let op: je kunt nog tot en met 5 juli inzenden!
                   pnt  joker
Rogier           6     nee
Paul en Liesel  6    nee
Lies G           4     nee
Pa dB           3     nee
Willem Broe   3      ja
Gerjan          2     nee
Moon           1     nee
Marcus         1     nee


Heet van de naald: hieronder staat het filmpje dat Phil van de Sophisticated Lady van ons gemaakt heeft, toen we gezamenlijk uit Peel op the Isle of Man vertrokken.

This is the video Phil made aboard Sophisticated Lady, sailing from Peel to Ardglass. Phil, thanks again for the video!

Geen opmerkingen: