vrijdag 6 juni 2008

Folie à Deux op reis – Nieuwsbrief 06

Even vooraf voor de trouwe kijkers: we krijgen wat opmerkingen dat het reageren per mail niet makkelijk is via het blog. Ook daar is een oplossing voor: je kunt ons altijd mailen op folieadeuxopreis@yahoo.com. Inzendingen voor de prijsvraag kunnen ook via dit adres gestuurd worden.

Zaterdag 31 mei 2008
Vorige week is een van de vaanbladen van Witte Wim gebroken en van de boot afgeblazen. Sindsdien ben ik op zoek naar een stukje multiplex om een nieuw blad te maken. De Deense producent van de Aries windvaanbesturing heeft het vaanblad van 6 mm multiplex gemaakt omdat dit materiaal overal makkelijk verkrijgbaar is. Nou, dan heeft hij toch buiten Denemarken gerekend! We zijn nu een week verder en tot nu toe heeft mijn zoektocht niets opgeleverd.

Die zoektocht heeft ons naar Kolding geleid. Uit onze reisboekjes maakten we op dat dit een vrij grote plaats is. Waar veel mensen zijn moet toch ook een dhz-zaak zijn. En waar een dhz-zaak is, is ook een Gåmmå/Kårwei/Pråxis. Terwijl Siets het blog bijwerkt in de bieb, fiets ik de 4 km naar de Bauhaus, zoals de Gåmmå hier echt heet. Het is een grote zaak, maar het enige multiplex dat ze hebben is te dik en vier keer zo groot als ik hebben wil. Om mijn teleurstelling te verdrijven koop ik uit arren moede tenslotte maar een verlengsnoertje.

De moraal van dit verhaal? De raarste motieven leiden je naar de leukste plaatsen. Kolding is, zoals eerder geschreven, een leuke stad. Vandaag zijn we nog naar het oude kasteel van de stad gegaan, en ook dat was een onverwachte meevaller. Voor wie een oud pandje gaat kopen en inspiratie nodig heeft hoe het op te knappen, moet het kasteel van Kolding bezoeken.

Zondag 1 juni 2008
Vandaag gaan we weer verder. Bij Middelfart (leuke naam voor Engelsen) varen we de kleine Belt uit. Wij moeten naar het oosten, want Juelsminde is het eindpunt van vandaag. Zoals gebruikelijk de afgelopen twee weken komt de wind uit het oosten. Dat betekent dat we moeten kruisen, een vloek en een zegen tegelijkertijd. Een vloek, omdat Folie niet erg hoog aan de wind kan zeilen. De hoek is zodanig dat de afstand die we kruisend afleggen bijna het dubbele is van de rechtstreekse afstand tegen de wind in. Maar ook een zegen, want Witte Wim is op zijn best op een aandewindse koers. En we zijn op vakantie, de zon schijnt, een windje met kracht 4/5… zeilen is ook ontspannen! De combinatie van Wim en Folie zeilt zichzelf en zo komen we al lezend en vissend bijna vanzelf in Juelsminde.

Maandag 2 juni 2008
De wind is nog steeds oost, en de bestemming voor vandaag is Langør op het eiland Samsø in het Kattegat. Alle zeilboeken die we hebben spreken over een klein eiland met een prachtige ankerbaai. Dit eiland ligt ten … oosten van ons en de wind komt uit het … oosten. Nou ja, wind, veel is het niet vandaag. Dus we beginnen te motoren. Gelukkig kunnen we het laatste stuk toch een zeiltje opzetten en glijden we de baai in. Hoogtepunt van de dag: twee kleine dolfijntjes achter de boot! Bart verkent ´s avonds de baai met de bijboot en probeert platvis te vangen….helaas.

Dinsdag 3 juni 2008
Het eiland vraagt om een verkenning op de fiets. Na de brunch zet Bart met de bijboot mij en mijn fietsje af aan de overkant van de baai. Als hij teruggaat om zijn eigen fiets te halen, valt de buitenboordmotor uit. Het is zwaar roeien naar Folie tegen de wind en het tij in. Ik probeer hem duidelijk te maken, dat ik wel om de baai heen fiets naar het strandje. Dat is veel dichter bij de boot. Bart hoeft dan alleen nog met zijn fietsje daarheen te roeien. De bijboot trekken we wel op de kant en dan fietsen we daar vandaan.
Enfin, kom maar eens om de baai heen. Ik fiets off the road door een duinengebied om heel romantisch mijn echtgenoot op het strand te ontmoeten.
Daar aangekomen, zie ik nog net hoe Bart weer in de bijboot springt, de bbm start en als een dolle opnieuw naar de roeiclub vaart.
Mijn geroep komt niet boven de bbm uit, dus ik fiets maar weer terug naar het dorp.
Met klotsende oksels kom ik Bart tegen als hij net uit het toilethok komt (ik weet waar ik hem moet zoeken zo net na een brunch). So much voor de romantische ontmoeting. De dag komt overigens helemaal goed met fietstocht over het eiland en halve liters bier onder een appelboom in Nordby.

Woensdag 4 juni 2008
Luieren in de zon.

Donderdag 5 juni 2008
Genoeg geluierd, op naar Odden. Je raadt het al, naar het oosten in een oostenwind. Odden is kleiner dan Westerblokker en doet bij aankomst denken aan een eskimo nederzetting in de tijd van de Russische bonthandel. Maar eigenlijk is het de eerste echte vissershaven waar we in liggen. Prik is er wel op de steiger maar met zo weinig stopcontacten dat we genoodzaakt zijn om met de laptop op de steiger te gaan zitten. Soms is het leven improviseren (vandaar dat ik het bier maar uit het blik drink ipv een glas).
Ook in deze haven weer volop belevenissen wegens de deense aanlegmethode. Er zijn diverse varianten, maar het komt hier op neer:

Kies een box met palen
Vaar langs de eerste paal en doe niets
Leg vooral geen lijnen klaar. Met een beetje geluk zit de enige lijn die je hebt al aan de paal vast, maar daar kun je nu niet meer bij. Dit was het makkelijke deel.
Nu ga je proberen een lus om de paal te gooien.
Ondertussen lig je stil en pakt de wind de boot.
Gelukkig, het lukt je een lus om de paal te doen. Je geeft het uiteinde aan de stuurman en sprint naar voren om de lijn voor te ontwarren.
Het ontgaat je totaal, dat de achterlijn te kort is en de stuurman een arm uit de kom heeft.
Je springt met de lijn op de kant en komt erachter dat die niet aan de boot vast zit.

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Hier staat standaard een behulpzame Deen op de kade die de boot opvangt, lijnen belegt en de schade beperkt. Want als er een ding waar is, is dat ze erg vriendelijk zijn (maar wel een beetje stug)!

Vrijdag 6 juni 2008
Weinig wind vandaag, natuurlijk weer uit het oosten. Ons oorspronkelijke plan was om naar Roskilde te gaan, maar een betere blik op de kaart liet zien dat de vaart er naar toe een natuurlijke hindernisbaan is vol met keien en ondieptes. Plan B: vergeet Roskilde en ga de komende dagen lekker luieren op het strand van Hundested. Chairman, I second that motion!

Voordat we verder gaan met de huiskamervraag: naar aanleiding van de dolenthousiaste reacties op de eerste vragen hebben we besloten aan de huiskamervragen een prijs te verbinden (zal wel een lelijke aardewerken bierpul uit een vaag buurland worden, maar dat zien we onderweg wel). Om iedereen een eerlijke kans te geven gaat de puntentelling vanaf deze week in. Maar de deelnemers die alvast hebben meegedaan blijven niet onbeloond. Bij een gelijke eindstand zijn hun goede antwoorden doorslaggevend.

Huiskamervraag voor deze week: welke beroemde 20ste eeuwse Deen woonde hier? Tip voor de mensen thuis: in zijn huis worden tegenwoordig Groenlandse kostuums tentoongesteld :-).

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kunt natuurlijk ook extra punten geven als iemand de eerste is met het goede antwoord.

Ik denk aan Knud Johan Victor Rasmussen ofschoon die ook al een stuk in de 19e eeuw leefde.

Unknown zei

Ik denk ook dat het Knud Rasmussen is.

moniek zei

vakantiegangers
volgens mij (en wikipedia) is het ook knud rasmussen. Ik ben het niet met de brilsmurf eens over extra punten voor de eerste die antwoord geeft, hoor...

Es sieht ja gut aus (denk overal rondjes boven en dan is het net deens, toch (om met het favoriete woord van onze premier te eindigen).

Wat een romantiek allemaal. Ik wist trouwens niet dat mijn broer zo'n schijterd was (of dat heb ik verdrongen, dat kan natuurlijk ook)

Nou houwdoe en tot schrijfs

Toke zei

In Hundested staat het Rasmussen-hus. Wij denken dat daar Knud,Johan,Victor Rasmussen heeft
gewoond.
Groetenvan pa en moe de B.