vrijdag 13 juni 2008

Folie à Deux op reis – Nieuwsbrief 08

Dinsdag 10 juni 2008
Vandaag slapen we maar eens uit. De wind trekt aardig aan maar vooral de sterke windstoten doen ons besluiten ons maar eens op de was te storten. Het blijkt nog best wel een klus te zijn die we over laten aan de wasmachine van de jachthaven. De tijd van het wassen wordt nuttig besteed aan lezen, sudoku´s en de weersvoorspelling lezen op weeronline (ja morgen ook nog teveel wind). De sokkengremlin slaat weer eens toe: ik stopte toch echt 6 sokken in de machine, er komen er maar 5 uit. Ik beschouw het als een van de kleinere mysteries van het leven.

Na de was doen gaan we eerst maar eten. Wat kan een mens toch hongerig worden van het wachten tot een droger eindelijk klaar is. Om de lamlendigheid van deze dag te verdrijven besluiten we ook hier de plaatselijke Gåmmå te bezoeken voor onze queeste naar een stukje multiplex. In Nederland liggen dit soort zaken meestal op veraf gelegen industrieterreinen; in Denemarken is dat al niet anders. De winkel hier heeft wel multiplex maar dan weer in het formaat 2 bij 1 meter en geen zaagafdeling. Nou ja, lekker gefietst en je ziet nog eens wat anders van de stad.

Woensdag 11 juni 2008
Het is museumdag! We gaan het slot Kronborg bezoeken en het Technisk Museum. Het slot is beroemd omdat Hamlet er gesitueerd is. Bovendien is het het thuis van de Deense mythe Danske Holger. Het verhaal is dat als Denemarken bedreigd wordt door zijn vijanden, Danske Holger uit zijn sluimering ontwaakt en Denemarken redt. De Denen weten de euro nog van zich af te houden. Vooralsnog wacht Dankse, steunend op zijn zwaard, tot zijn hulp ingeroepen wordt.
Om 12 uur worden er vandaag kanonnen afgeschoten. De Deense lartilleristen maken er een knallende show van. De officier van dienst moet met elke Koreaan verplicht op de foto.
Na de smørrebrød-lunch gaan we naar het Technisk Museum. Het ligt nogal ver van het centrum; de fietsjes bewijzen weer eens hun waarde (het blijkt uiteindelijk heel dichtbij de Gåmmå van gisteren te liggen). De verzameling voorwerpen is redelijk ondoorgrondelijk en is samen te vatten als vliegtuigen en (Deense) uitvindingen. De oude computers roepen nog de meeste herinneringen op. Een XT-achtige machine waar Siets en ik levendige herinnneringen aan hebben is pas 15 jaar oud en totaal verouderd. De verzameling Deense octrooi aanvragen varieert van latex jarretelophouders tot aerodynamische badmintonshuttles en is hilarisch!

De foto is speciaal voor muh moeder: wij moesten meteen aan het oude postkantoor van oma denken. Maar of het er een beetje zo uitzag als deze moet jij maar zeggen ma!

Donderdag 12 juni 2008
Eigenlijk zijn we van plan om naar het Zweedse eilandje Ven (Hven) in de Sont te gaan. Het haventje van dit eiland ligt open naar het westen en met de harde westenwind verwachten we dat dat een wasmachine wordt. We besluiten daarom om nog een dag te wachten. Maar niet getreurd, het geeft ons de kans om naar Roskilde te gaan! Misschien wat vroeg voor het rockfestival, maar wij zijn vooral geinteresseerd in de vijf vikingschepen die daar opgegraven zijn. De Denen hebben er een heel museum omheen gemaakt. Het grootste schip van de vijf is nagebouwd en is vorig jaar naar Dublin vertrokken. Over die reis is een film gemaakt die, van alles wat het museum tentoonstelt, bij mij nog het meeste indruk maakt.

Via een stadswandeling komen we bij de dom van Roskilde. Alsof de plaats niet genoeg bezienswaardigheden heeft, komen we ook het het plaatselijke hondenuitlaatveldje tegen. Het bord met uitleg promoveert het tot de vermoedelijke voormalige locatie van het Sint Claraklooster, waarvan niemand precies weet hoe het er uit gezien heeft.
In de dom liggen de graven van 39 Deense koningen. Moet je je in Nederland inlikken bij de koninklijke familie om de graftombe in Delft te kunnen bezoeken, in Roskilde zijn bijna alle tombes vrij te bezichtigen. Errug grappig is de zuil waarin 10 Europese vorsten, na een waarschijnlijk saaie begrafenis, hun lengte hebben staan afstrepen. Volgens het ANWB boekje heeft een van de edelen gesmokkeld met zijn lengte. Maakt ze toch weer menselijk.

Huiskamervraag van deze week: wie was de edelman die smokkelde met zijn lengte? Als tip geven we dat hij minstens 10 cm smokkelde. Extra aanwijzing: Peter de Grote was er bij en hij was echt groot(2.08 groot, jammer dat een carriere in basketbal in die dagen nog niet mogelijk was).

Anoniem zei

Ja, die Christian I toch. Die was echt geen 1m99 hoor! Ik had trouwens het idee dat we alweer bij nummer 8 waren.

Het lijkt er trouwens op dat er meer mensen gesjoemeld hebben, want volgens de Russische Wikipedia was Peter I "maar" 2m004. Deze site heeft het dan weer over 2m07. In dit soort gevallen ben ik altijd geneigd het minst extreme getal te geloven...

Toke zei

Volgens de markeringen op de "King's Column"in de Magi-kapel,
zou Christian I 219.5cm lang zijn geweest,gevolgd door Peter de Grote
met 208.4cm.
Groeten van pa en ma deB.

moniek zei

Was ik toch zomaar mijn wachtwoord vergeten! Maar we zijn niet voor een gat te vangen. Het antwoord op de huiskamervraag is inderdaad Christian I (nooit van gehoord). Het kostte wel iets meer moeite om het antwoord op te sporen maar het is toch gelukt.
Je vraagt je toch af hoe ze daar hun houten huizen in kleine plankjes gezaagd krijgen zonder zaagmachine. Het zal toch niet allemaal handwerk zijn?!
Luitjes, veel plezier maar weer.

willem zei

Hoi Bart en Siets, Ik lees dat jullie heet geweldig hebben. Ben benieuwd wat jullie van de dikke pillen vinden. De fotos geven ook een schitterende indruk van jullie belevenissen. Ik heb nog geen tijd gehad om te mailen, want ik heb het redelijk druk. Je blog wordt hier (lees op het werk)regelmatig gelezen. Heb je het misschien nog gehoord welke tragedie Paolo heeft getroffen?
Daar mail ik je eventueel nog over.