vrijdag 27 juni 2008

Nieuwsbrief 10 Folie à Deux op reis

Maandag 23 juni 2008
Vandaag waait het als de rook. Het was voorspeld, we zijn er voor in de haven blijven liggen, we hebben ons er op ingesteld, en toch maakt het indruk. In de haven staat een windkracht 7, dus buiten op zee nog een beaufortje meer. Door de wind staat er een stevige deining in de haven, en de boten die vlak bij de ingang liggen dansen behoorlijk op hun ligplaats. Ook de drijvende steiger zwiept aardig heen en weer. Her en der worden nog wat extra lijnen uitgelegd naar de steiger. Voor de zekerheid leggen ook wij een lijntje uit. Vooralsnog vergemakkelijkt het alleen het op- en afstappen van de boot.

We gaan naar de stad voor wat boodschappen en het blog bij te werken. Bij vertrek laat ik de camera vallen. Het lcd-schermpje spat kapot en doet helemaal niks meer. Gvd! Daar baal ik van. De camera doet het nog wel maar wat je precies fotografeert zie je pas als je de foto´s geupload hebt. Net als vroeger, met dat verschil dat je zelfs geen zoeker hebt om doorheen te kijken.
Mijn humeur verbetert als ik bij het metaalbewerkingsbedrijf kom. Ze kunnen inderdaad aluminium lassen. Ik spreek met de lasser af dat ik het vaanblad woensdagochtend weer ophaal. Onderweg terug komen we langs een sportviswinkel. Ik koop hier wat spullen om eens op platvis te vissen, en laat me voorlichten hoe een zeeforel te verschalken. Dat komt mogelijk de komende weken nog eens van pas.

Terug bij de haven gaan we nog naar barnsteen zoeken. Nu het zo stormt hopen we dat dat eindelijk eens aanspoelt. Helaas, weer geen geluk.

Dinsdag 24 juni 2008
Waar andermans hobby je al niet brengt. In de queste om voor Marieke barnsteen te vinden, reizen we met bus en trein naar Höllviken. In het Bärnstenmuseet zien we de diverse verschijningsvormen van barnsteen en voelen we hoe onwaarschijnlijk licht dat spul is! Bart vindt in een winkeltje in Malmö een vergelijkbaar fototoestel en is weer helemaal in zijn nopjes. Enfin, we gaan ons voorbereiden voor de reis van morgen. Köf pakt zijn tas weer in en ik bereid de tocht naar Simrishamn voor. Voor de zekerheid nog even vragen of er schietoefeningen zijn morgen in het oefengebied. Toch even opletten in een andere taal. De eerste keer deze reis, dat ik informatie opvroeg, had ik Lyngby Radio aangeroepen op de marifoon en gevraagd ´Are there any shootings today?´ De man antwoordde droogjes `Not that is reported to me madame`. Pas een paar uur later drong het tot me door wat ik gevraagd had!

Woensdag 25 juni 2008
Vroeg op want we hebben een druk programma. Eerst het vaanblad ophalen, en daarna brengen we Köf naar de trein. Helaas is het alweer tijd om afscheid te nemen. Het was erg gezellig met Köf. Wij voelden ons soms wat bezwaard, want we konden niet steeds zeilen door het weer maar ook door de reparatie aan Witte Wim (gelast voor een flesje vieux) en de zoektocht naar de missende zeekaarten. Gelukkig denkt hij daar anders over. Na het uitzwaaien gooien wij de trossen los richting Simrishamn. Daar luister ik op de Zweedse radio naar de wedstrijd tussen Duitsland en Turkije. Prima te volgen: de intonaties en stemverheffingen volgen een zelfde patroon als in de verslagen van Jack van Gelder en voor de duidelijkheid blijft het stil in de haven bij een Turks doelpunt en klinkt een salvo van scheepshoorns van de omringende boten bij een Deutsches Tor.

Donderdag 26 juni 2008
Voor morgen worden er zware windstoten voorspeld. Daarom willen we vandaag nog verder naar Karlskrona. Enige probleem is dat er pas voor ´s middags wat wind voorspeld wordt. Dat wordt dus motoren. Rond half vijf zijn we voor de toegang van Karlskrona gekomen. Her en der zie je rotsen net door het wateroppervlak breken. Die hadden we bij een wat ruwere zee zeker gemist. Gelukkig liggen er daarom overal boeien om je te waarschuwen. Hier moeten we toch iets nauwkeuriger navigeren dan dat we tot nu toe gewend zijn. Aangekomen in de haven overvalt ons ineens het gevoel dat we nu ècht op vakantie zijn. Al die rotseilandjes zijn zo anders dan Nederland, Duitsland en Denemarken… we zijn eindelijk aangekomen.

´s Avonds zien we hoe Spanje overtuigend wint van Rusland.

2 opmerkingen:

moniek zei

Ach wat jammer: geen huiskamervraag vandaag. En dat terwijl ik er helemaal klaar voor was. En volgens mij ook nog de eerste zou zijn. Nou ja het is niet anders.

ciao, hasta la pasta.

Unknown zei

Die gedachte had ik nou ook..... nadat ik vandaag de hele achterstand heb ingelezen (achterstevoren zodat ik de antwoorden al had :-) ) .... puzzzzzelllen..... een troost.. moniek was me toch voor!